Zrzut ekranu 2024 05 15 o 22.32.33AI Overviews

Na konferencji Google I/O Liz Reid, nowa główna osoba odpowiedzialna za wyszukiwanie w firmie, ogłosiła, że AI Overviews zostanie udostępnione wszystkim użytkownikom wyszukiwania w Google w Stanach Zjednoczonych. Dzięki temu AI Overviews będzie dostępne dla setek milionów użytkowników już w przyszłym tygodniu. Planuje się także wprowadzenie AI Overviews w kolejnych krajach, co umożliwi skorzystanie z tej funkcji dla ponad miliarda użytkowników do końca roku.

Hema Budaraju, Starszy Dyrektor Produktu, poinformował, że karty linków w ramach AI Overviews generują wyższy wskaźnik kliknięć niż tradycyjne wyniki wyszukiwania w sieci. Niemniej jednak Google nie będzie szczegółowo przedstawiał wrażeń i danych dotyczących kliknięć dla linków w AI Overviews w Google Search Console.

Oprócz AI Overviews, Google wprowadza także nowe funkcje AI w ramach Search Labs, w tym możliwości wieloetapowego rozumowania, planowania, AI-organizowanych wyników wyszukiwania oraz nową funkcję Google Lens – pytania związane z wideo.


AI Overviews to funkcja wprowadzona jako część doświadczenia generatywnego wyszukiwania w maju 2023 roku. Początkowo była dostępna jako opcja do wyboru w ramach Google Search Labs. Jednakże w marcu 2024 roku Google rozpoczął testowanie AI Overviews w realnych warunkach dla wybranych użytkowników.

AI Overviews wykorzystują technologię generatywnej sztucznej inteligencji, napędzaną przez Google Gemini, aby udzielać odpowiedzi na zapytania użytkowników. Zapewnia zwięzłe fragmenty informacji oparte na zrozumieniu zapytania oraz odpowiedniej zawartości znalezionej w sieci.

AI Overviews Sofa

AI Overviews są strategicznie wykorzystywane w celu odpowiadania na konkretne, bardziej złożone zapytania, gdzie Google uważa, że może wzbogacić doświadczenie użytkownika ponad standardowe wyniki wyszukiwania, jak wyjaśnił Budaraju. Jeśli AI Overview nie przynosi dodatkowej wartości w porównaniu z domyślnymi wynikami wyszukiwania, Google powstrzymuje się od ich wyświetlania.

Co do proporcji zapytań, które generują AI Overview, Google zdecydował się nie ujawniać takich danych pomimo wielokrotnych próśb. Pytając, czy AI Overviews są wyświetlane tylko w przypadku braku reklam, odpowiedź była negatywna. Budaraju wyjaśnił, że wybór zapytań do AI Overviews koncentruje się mniej na reklamach, a bardziej na wzbogacaniu wyników wyszukiwania. Reid doprecyzowała, że „jak zawsze, reklamy będą kontynuowane w dedykowanych slotach na stronie, z czytelnymi oznaczeniami odróżniającymi wyniki organiczne od sponsorowanych”.

Google może wyświetlać AI Overviews dla zapytań związanych z zdrowiem, medycyną i finansami – tzw. zapytań YMYL (your money, your life).

Budaraju powiedziała, że wskaźnik klikalności na karty linków AI Overview jest w rzeczywistości wyższy niż wskaźnik klikalności na normalne wyniki wyszukiwania w sieci, podobnie jak to widzieliśmy w przypadku wyróżnionych fragmentów.

AI Overviews w GSC

Google rozpocznie raportowanie wrażeń i kliknięć AI Overviews w swoich raportach GSC, ale nie będzie rozróżniać tych wygenerowanych przez tradycyjne wyszukiwanie i AI Overviews. Google połączy je wszystkie – powiedziała Budaraju. Nie będzie możliwości zobaczenia, jak użytkownik trafił na witrynę.

To podejście jest podobne do wykorzystania przez Microsoft Copilot w Bing Search, wcześniej znany jako Bing Chat. Narzędzia dla webmasterów Bing łączyły wrażenia i kliknięcia dla Copilot z normalnymi kliknięciami wyszukiwania w sieci.

A co jeśli AI Overviews się myli?

Jak każda nowa technologia, rzeczy mogą się nie udać. Ostatnio widzieliśmy, jak AI Overviews zalecały picie moczu, aby przejść kamień nerkowy, Google usunęło tę odpowiedź w ciągu 24 godzin. W przeszłości widzieliśmy przykłady tego, jak stare wyróżnione fragmenty myliły się.

Użytkownicy mogą zgłaszać szkodliwe i nieprecyzyjne AI Overviews, klikając na trzy kropki na górze AI Overview. Wyniki AI Overviews są prawdopodobnie poprawiane z czasem, wyświetlając mniej nieścisłości, podobnie jak to widzieliśmy w przypadku wyróżnionych fragmentów przy ich pierwszym uruchomieniu.

Nie chcesz aby strona była w AI Overviews?

Rezygnacja. Ponieważ AI Overviews są funkcją wyszukiwania, jedynym sposobem wyłączenia witryny z wyświetlania AI Overviews jest za pomocą normalnych kontroli wyszukiwania. Oznacza to zablokowanie wyświetlania twojej witryny w Google Search całkowicie, poprzez robots.txt, odpowiednie znaczniki meta tagów lub inne środki. A więc standardowe wykluczenia znane z SEO od lat. Oznacza to nie mnie nie więcej, że po prostu znikniemy z wyników klasycznych, jak i AI.

Wyróżnione fragmenty

Wyróżnione fragmenty nie znikną. Nadal będą się pojawiać w wynikach wyszukiwania, nawet przy tych z AI Overviews.

Reklamy Google Ads

Google Ads odbędzie swoje wydarzenie Google Marketing Live (GML) 21 maja. Jestem pewien, że wtedy ogłoszą wiele funkcji opartych na reklamach (więcej na temat GML tutaj).

Google powiedział ostatnio dla strony searchengineland że „Ludzie uważają reklamy zarówno nad, jak i pod AI Overviews za pomocne. I nadal eksperymentujemy z nowymi formatami reklam, w tym z reklamami w Wyszukiwaniu i zakupami obok wyników wyszukiwania w AI Overviews”.

2 thoughts on “Google AI Overviews nadchodzi nie tylko w USA”
  1. I ciekawe to i straszne.
    Zastanawiam się jak wpłynie to na rozwój ludzi, w kontekście dowiedzonego wyłączania pewnych obszarów w mózgu podczas korzystania z GPS (funkcje kojarzeniowe i myślowe).
    Super, że tak łatwo znaleźć rozwiązania problemów, pytanie czy nie za łatwo?
    I co w przypadku braku dostępu do sieci/smartfona?

  2. Nie wiem ja jestem leniwy i nie lubię zadawać tak dlugich pytań google 😛 Wbijam sobie ogólnikowo i potem wyszukuej szarszą perspektywę :), ale może ja to ja ;P

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *