Google wprowadza szereg środków mających na celu poprawę jakości wyników wyszukiwania. Wielka aktualizacja zaczęła się 12.03.2024 roku.
Google wypuszcza marcową aktualizację rdzenia z 2024 roku oraz kilka aktualizacji antyspamowych (zwanych również aktualizacją antyspamową). Ponadto system pomocnych treści Google został włączony do ogólnego systemu rankingowego.
Dodatkowo Google ogłosiło kilka nowych i zaktualizowanych polityk antyspamowych, które będzie egzekwować za pomocą automatycznych algorytmów i działań manualnych.
Aktualizacja rdzenia z marca 2024 roku – większa niż kiedykolwiek
Elizabeth Tucker, Dyrektor Produktu ds. Wyszukiwania w Google, powiedziała dla Search Engine Land, że aktualizacja ta pomoże zmniejszyć nieprzydatne treści w wyszukiwarce Google o 40%.
„Oczekujemy, że połączenie tej aktualizacji z naszymi wcześniejszymi działaniami wspólnie zmniejszy niskiej jakości, nieoryginalne treści w wynikach wyszukiwania o 40%,” napisała Tucker.
Wprowadzenie aktualizacji rdzenia z marca 2024 roku może zająć nawet miesiąc. W trakcie aktualizacji zostaną zaktualizowane obecne systemy i pojawią się nowe.
Aktualizacja rdzenia z marca 2024 roku jest „bardziej złożoną aktualizacją niż nasze zwykłe aktualizacje rdzenia,” powiedział Chris Nelson z zespołu jakości wyszukiwania w Google. Google wprowadziło „zmiany w wielu rdzeniowych systemach,” dodał.Google wzmocniło swoje rdzeniowe systemy rankingowe, aby pokazywać bardziej pomocne wyniki za pomocą różnorodnych innowacyjnych sygnałów.
W rzeczywistości, ponieważ Google aktualizuje kilka rdzeniowych systemów, „będzie więcej wahań w rankingach niż przy zwykłej aktualizacji rdzenia, ponieważ różne systemy zostaną w pełni zaktualizowane i wzajemnie się wzmocnią,” dodał Nelson.
Google stwierdziło, że ta aktualizacja usprawniła sposób, w jaki rozumie, które strony internetowe są „nieprzydatne, mają złe doświadczenie użytkownika lub wydają się stworzone dla wyszukiwarek internetowych zamiast dla ludzi.” „Może to obejmować strony stworzone głównie dla dopasowania bardzo konkretnych zapytań wyszukiwania,” dał przedstawiciel Google.
Aktualizacja pomocnych treści teraz częścią aktualizacji rdzenia
Wraz z marcową aktualizacją rdzenia z 2024 roku Google przestanie ogłaszać nowe aktualizacje pomocnych treści, ponieważ system pomocnych treści został włączony do systemu aktualizacji rdzenia.
Ostatnia aktualizacja pomocnych treści, aktualizacja pomocnych treści z września 2023 roku, była dużą aktualizacją, która wpłynęła na kilka stron. Mam nadzieję, że niektóre strony dotknięte tą aktualizacją rdzenia z marca 2024 roku odczują ulgę, ale ciężko powiedzieć na ten moment.
Co zrobić, jeśli spadną twoje pozycje w rankingach. Oto rada, jaką Google udzieliło wcześniej dla tych, którzy ucierpieli negatywnie na skutek aktualizacji rdzenia:
Nie ma konkretnych działań do podjęcia, aby odzyskać pozycję. Spadek w rankingach nie musi oznaczać, że coś jest nie tak z twoimi stronami. Poczekaj na kolejną aktualizację rdzenia. Możesz zobaczyć pewne poprawy między aktualizacjami rdzenia, ale największe zmiany nastąpią po kolejnej aktualizacji rdzenia. W skrócie, pisz pomocne treści dla ludzi, a nie dla rankowania w wyszukiwarkach.
„Nie ma nic nowego ani specjalnego, co twórcy muszą zrobić dla tej aktualizacji, o ile tworzyli satysfakcjonujące treści przeznaczone dla ludzi. Dla tych, którzy być może nie zajmują takiej pozycji, zdecydowanie zachęcamy do przeczytania naszej strony pomocy dotyczącej tworzenia pomocnych, rzetelnych treści z myślą o ludziach,” wyjaśnił Nelson.
Aktualizacje spamu z marca 2024 roku
Dwie z tych aktualizacji spamu spowodują zarówno działania automatyczne, jak i manualne w tym tygodniu. Aktualizacja spamu związana z nadużyciem reputacji strony wejdzie w życie za dwa miesiące – 5 maja.
Nadużycie spamu związane z skalowaniem treści
Nadużycie spamu związane ze skalowaniem treści to aktualizacja dotycząca starej polityki „spamowania automatycznie generowanymi treściami”, która teraz wykracza poza „spamowanie automatycznie generowanymi treściami” i obejmuje teraz wszelkie metody tworzenia treści masowo w celu rankowania w wyszukiwarce.
Google stwierdziło, że tworzenie treści masowo w celu poprawy pozycji w wyszukiwarce – czy to za pomocą automatyzacji, ludzi lub kombinacji obu – jest sprzeczne z jego wytycznymi.
„To pozwoli nam podjąć działania wobec większej liczby rodzajów treści o niewielkiej lub żadnej wartości stworzonych masowo, takich jak strony, które udają, że mają odpowiedzi na popularne wyszukiwania, ale nie dostarczają pomocnych treści,” napisało Google.
Jakie są przykłady stron, które udają, że mają odpowiedzi, ale nie dostarczają? Tucker wyjaśniła, że są to strony, które zaczynają od stwierdzenia, że odpowiedzą na twoje pytanie, prowadzą cię dalej za pomocą treści niskiej jakości i nigdy nie udzielają odpowiedzi na twoje pytania:
„Nasza długoletnia polityka spamu polegała na tym, że stosowanie automatyzacji, w tym generatywnej sztucznej inteligencji, jest spamem, jeśli głównym celem jest manipulowanie rankingiem w wynikach wyszukiwania. Zaktualizowana polityka jest w tym samym duchu, co nasza poprzednia polityka i oparta na tym samym zasadzie. Została rozszerzona, aby uwzględniać bardziej wyszukane metody tworzenia treści na skalę, gdzie nie zawsze jest jasne, czy treści niskiej jakości zostały stworzone wyłącznie za pomocą automatyzacji.”
„Nasza nowa polityka ma na celu pomóc ludziom bardziej jasno skoncentrować się na idei, że tworzenie treści na skalę jest nadużyciem, jeśli jest wykonywane w celu manipulowania pozycją w wynikach wyszukiwania, i że dotyczy to zarówno automatyzacji, jak i osób.” Google rozpocznie działania przeciwko nadużyciom spamu związanym ze skalowaniem treści zarówno poprzez algorytmiczne systemy antyspamowe, jak i działania manualne w tym tygodniu.
Nadużycie wygasłych domen teraz uważane jest za spam
„Nadużycie wygasłych domen” – praktyka kupowania wygasłych domen i ponownego wykorzystywania ich z „zamiarem zwiększenia pozycji w wyszukiwarce niskiej jakości treści” – teraz jest uważane za spam – powiedziała Tucker.
Ta technika może próbować wprowadzić użytkowników w błąd, sugerując, że nowa treść na domenie jest częścią starej strony, kiedy w rzeczywistości może nią nie być.
To konkretna i jasna wiadomość dla twórców treści, aby nie kupować wygasłych domen z zamiarem ponownego wykorzystania tych domen w celu osiągnięcia wysokiej pozycji w Google Search.
Google rozpocznie działania przeciwko nadużyciom wygasłych domen zarówno poprzez algorytmiczne systemy antyspamowe, jak i działania manualne w tym tygodniu.
Nadużycie reputacji strony (tzw. Parasite SEO) również jest spamem
Google ma nową politykę dotyczącą „nadużywania reputacji strony”, niektórzy specjaliści SEO nazywają to „Parasite SEO”, gdzie strony trzecie hostują treści niskiej jakości dostarczone przez inne podmioty, aby skorzystać na mocy rankingowej tych stron trzecich. Google wyjaśniło, że „strona trzecia może publikować recenzje pożyczek wypłacanych na zaufanej stronie edukacyjnej, aby zyskać korzyści z pozycjonowania ze strony”.
„Taka treść zajmująca wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania może wprowadzić w błąd lub zmylić odwiedzających, którzy mogą mieć zupełnie inne oczekiwania co do treści na danej stronie,” dodało Google.
Nowa polityka wyjaśnia, że „treść pochodząca z zewnętrznych źródeł, stworzona głównie w celu osiągnięcia wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania i bez ścisłego nadzoru właściciela strony, jest uważana za spam”.
Ale nowa polityka ta nie uważa wszystkich treści zewnętrznych za naruszenie. Google stwierdziło, że „dotyczy to tylko treści, która jest hostowana bez ścisłego nadzoru i która ma na celu manipulowanie wynikami wyszukiwania”.
Google przedstawiło ten przykład:
„Wiele publikacji hostuje treści reklamowe przeznaczone dla swoich stałych czytelników, a nie głównie w celu manipulowania wynikami wyszukiwania. Czasami nazywane 'reklamą natywną’ lub 'artykułami sponsorowanymi’, tego rodzaju treści zazwyczaj nie wprowadzają w błąd regularnych czytelników publikacji, gdy znajdują je bezpośrednio na stronie wydawcy lub po kliknięciu na nie z wyników wyszukiwania Google.”
Google powiedziało, że zgodnie z tą polityką udziela dwumiesięcznego wczesnego zawiadomienia i rozpocznie zarówno działania automatyczne, jak i manualne przeciwko temu nadużyciu za dwa miesiące. Konkretna data to 5 maja.
Aby zyskać dobre pozycje warto przeczytać też nasze poradniki jak:
Poradnik: Jak stworzyć unikalną strategię SEO?
10 dobrych praktyk linkowania wewnętrznego