Dzisiaj zostałem zapytany o kilka podstawowych lub najbardziej ważnych wartości SEO w 2023 roku. Na szybko podałem kilka, ale doszedłem do wniosku, że warto również o tym napisać i tak:
Cztery filary SEO Cztery kluczowe obszary SEO, o które powinni zadbać właściciele stron, to:
- SEO techniczne: Jak dobrze treści na Twojej stronie mogą być przeszukiwane i indeksowane.
- Treść: Posiadanie najbardziej adekwatnych i najlepszych odpowiedzi na pytanie potencjalnego klienta.
- SEO na stronie: Optymalizacja treści i HTML na Twojej stronie.
- SEO poza stroną: Budowanie autorytetu w celu zwiększenia zaufania i pozycji w wynikach wyszukiwania.
Poprzez systematyczne działanie w obrębie tych czterech filarów SEO, można poprawić widoczność, ruch i zaangażowanie w organicznych wynikach wyszukiwania.
SEO techniczne:
SEO techniczne może wydawać się nieco zniechęcające, ale jest niezbędne, aby upewnić się, że wyszukiwarki mogą czytać Twoją treść i eksplorować Twoją stronę.
W dużej mierze za to będzie odpowiedzialny system zarządzania treścią, którego używasz, a Konsola Google Search może pomóc Ci zrozumieć techniczną strukturę Twojej witryny.
Główne obszary do rozważenia to:
- Przeszukiwanie: Czy wyszukiwarka może przejrzeć Twoją stronę?
- Indeksowanie: Czy jest jasne, które strony powinny być zindeksowane przez wyszukiwarkę?
- Mobilność: Czy Twoja strona zapewnia solidne doświadczenie mobilne?
- Szybkość: Czy Twoje strony wczytują się szybko na urządzeniach mobilnych, komputerach i nie tylko?
- Technologia: Czy Twoja strona jest przyjazna dla wyszukiwarek?
- Hierarchia: Czy treść jest zorganizowana w sposób ułatwiający kategoryzację?
Jeśli prowadzisz małą firmę i korzystasz z WordPressa (lub podobnego systemu zarządzania treścią) na swojej stronie internetowej, SEO techniczne powinno być czymś, co możesz szybko zaznaczyć na swojej liście. Jeśli jednak masz dużą, dedykowaną stronę internetową z milionami stron, SEO techniczne staje się znacznie ważniejsze (i uciążliwe).
W 2024 roku i dalej wiele z tego, co jest „SEO techniczne”, faktycznie stanowi część Twojej witryny i systemu zarządzania treścią. Kluczowe jest współpracowanie z programistą, który rozumie zasady SEO i buduje dla Ciebie stronę internetową przyjazną dla SEO i prawidłowo skonfigurowaną. Działając w ten sposób, powinieneś znacznie zbliżyć się do skutecznego SEO.
Uwaga: Jeśli prowadzisz małą lub mikrofirmę, nie martw się tym zbytnio ani nie czuj, że musisz wszystko perfekcyjnie ustawiać. Wciąż widzę wiele stron, które w zasadzie robią wszystko źle, a mimo to osiągają wysokie pozycje i do póki nie zagraża Wam konkurencja zoptymalizowana pod SEO to sukces macie w garści – kwestia branży. Sam tego bloga nie optymalizuje zbytnio, po prostu ma być to źródło wiedzy, a nie chęcią pokazania co potrafię zrobić. Co potrafię robię dla innych witryn jak np. amso.pl
SEO na stronie (On-site SEO):
Gdy już masz dobrze zoptymalizowane SEO techniczne, konieczne jest zoptymalizowanie treści na swojej stronie.
Optymalizacja struktury:
Pierwszym zadaniem jest upewnienie się, że Twoja strona jest zorganizowana w taki sposób, aby pomóc Google zrozumieć istotność każdej strony. Wyobraź sobie swoją stronę internetową jako segregator. Strona to segregator, sekcje to szuflady, a strony to foldery w tych szufladach.
Powinieneś być w stanie narysować tę strukturę na odwrocie serwetki i zrozumieć, jak wszystko się odnosi.
- Strona główna
- Usługi
- Usługa A
- Usługa B
- Lokalizacje
- Lokalizacja A
- Lokalizacja B
- Zespół
- Dział
- Członek zespołu A
- Członek zespołu B
- Studia przypadków
- Studium przypadku A
- Studium przypadku B
- O nas
- Kontakt
Masz obraz – i miejmy nadzieję, że ma go również Google. Poprzez strukturyzację strony w ten sposób dostarczasz kontekstu dla strony jeszcze zanim Google zbada samą stronę i ustawiasz scenę do zoptymalizowania samej strony.
Optymalizacja poziomu strony:
Mając sensowną strukturę, możesz teraz zoptymalizować poszczególne strony.
Główne obszary do skupienia się to:
- Badania słów kluczowych: Zrozumienie języka swojej grupy docelowej.
- Opisowe adresy URL: Upewnij się, że każdy adres URL jest prosty i opisowy.
- Tytuły stron: Naturalnie używaj słów kluczowych w tytule strony.
- Opisy meta: Twórz opisy meta jakby były to reklamowe hasła, aby poprawić współczynniki klikalności.
- Optymalizacja treści: Rozsądnie używaj słów kluczowych i ich wariantów w treści strony.
- Doświadczenie użytkownika (UX): Upewnij się, że Twoja strona jest przyjemna w użyciu i nawigacji.
- Wyraźne wezwania do działania: Ułatw swoim użytkownikom zrozumienie, co mają zrobić dalej.
- Strukturalne znaczniki danych: Pomóż Google zrozumieć treść Twojej strony.
Jeśli poświęcisz czas na właściwe uporządkowanie struktury strony, optymalizacja na poziomie strony staje się dość prosta do zastosowania. Jeśli to pomaga, umieść listę swoich stron w arkuszu kalkulacyjnym i szczegółowo opisz słowo kluczowe, dla którego chcesz zoptymalizować każdą stronę.
Istnieje wiele narzędzi, które ocenią, jak dobrze strona jest zoptymalizowana pod kątem określonego terminu, co może pomóc w praktycznych aspektach optymalizacji.
Nie traktuj tego jako jednorazowego zadania. Gdy strona jest zindeksowana, możesz uzyskać znacznie więcej informacji z Konsoli Google Search na temat słów kluczowych, dla których każda strona jest indeksowana, i dostosować optymalizację na poziomie strony.
Treść – Content
Mówi się, że treść to król. I to prawda, ale w pewien sposób. Twoja strona internetowa to po prostu opakowanie dla twojej treści.
Twoja treść informuje potencjalnych klientów, co robisz, gdzie to robisz, dla kogo to robisz i dlaczego ktoś powinien skorzystać z twojej firmy.
A jeśli jesteś sprytny, twoja treść powinna wykraczać poza te oczywiste elementy typu broszury i pomagać twoim potencjalnym klientom osiągnąć ich cele.
Dla firm świadczących usługi, możemy z grubsza podzielić twoją treść na cztery kategorie:
- Informacje o firmie. Kim jesteś i dlaczego ludzie powinni się tym interesować.
- Treść usługowa. Co robisz i gdzie to robisz.
- Treść wiarygodności. Dlaczego potencjalny klient powinien związać się z twoją firmą.
- Treść marketingowa. Treść, która pomaga ci pozycjonować się jako eksperta i przedstawia twoją firmę potencjalnym klientom we wczesnym etapie cyklu zakupowego.
SEO jest ważne dla każdego rodzaju treści w różny sposób. Często zapomina się o SEO, jeśli chodzi o treści wiarygodności, takie jak studia przypadków i recenzje, ale w świecie E-E-A-T, to stracona okazja.
Na przykład, niedawno odnowiłem dom z epoki wiktoriańskiej w Wielkiej Brytanii. Dom ma 140 lat, rozpada się i jest znany jako „Money Pit”! Znalezienie dobrych specjalistów do pomocy przy tym projekcie było trudne, a to ci z pozytywnymi opiniami i studiami przypadków okazali się:
- Znalezieni poprzez wyniki lokalnych wyszukiwań.
- Wybrani ze względu na jasne przykłady odpowiedniego doświadczenia i ekspertyzy.
E-E-A-T może wydawać się bolesnym akronimem SEO do pokonania, ale w rzeczywistości E-E-A-T reprezentuje to, czego my, konsumenci, oczekujemy.
Dostosowanie swojego myślenia, aby pokazać swoje E-E-A-T w treści, pomoże tylko w uzyskaniu wyższej pozycji, przyciągnięciu większej liczby odwiedzających i przekształceniu tych kliknięć w klientów!
Co więcej, upewnij się, że optymalizujesz swoją treść marketingową, w tym studia przypadków, wpisy do portfolio i opinie – nie tylko oczywiste strony usług.
Dla większych firm solidna strategia marketingu treści i SEO jest również najbardziej skalowalnym sposobem promowania firmy szerokiej publiczności.
Zazwyczaj to ma najlepszy zwrot z inwestycji, ponieważ nie ma kosztu za kliknięcie – zatem zwiększasz swoje działania marketingowe bez bezpośredniego zwiększania kosztów.
Dodaj do tego remarketing i inne reklamy, które rozwijają to pierwsze organiczne dotknięcie, a możesz mieć udane połączenie taktyk.
Upewnij się, że taktyki SEO są zgodne ze strategią ogólną SEO. Wciąż widzimy zbyt wiele podejść do SEO typu „maluj według numerów”, gdzie lokalne firmy płacą agencjom lub używają narzędzi generatywnych AI do publikowania blogów, które nigdy nie zajmą wysokich pozycji.
Twórz treść, która pomaga twoim klientom znaleźć cię lub wybrać cię i skoncentruj się na optymalizacji tego.
Budowanie autorytetu poza stroną (Off-site authority building):
Ostatecznie wszystkie ścieżki SEO prowadzą do jednego miejsca: budowania autorytetu.
Budowanie autorytetu, historycznie, polegało głównie na budowaniu linków, praktyce SEO mocno nadużywanej i skrytykowanej w 2023 roku.
Autorytet nadal ma kluczowe znaczenie dla osiągania wysokich, organicznych pozycji i jest częścią podejścia E-E-A-T. Jednakże, może to być najtrudniejszy element do opanowania w ramach SEO.
Najlepszym sposobem, jaki kiedykolwiek widziałem, aby opisać właściwe podejście do budowania linków, został stworzony przez zmarłego już wielkiego Erica Warda: „Łącz to, co powinno być połączone.”
Ta filozofia jest piękna w swojej prostocie i naprawia mentalność „więcej, więcej, więcej” związanej z historycznym budowaniem linków. Chcemy jedynie linków z istotnych źródeł.
Często oznacza to, że aby rozwijać nasze wysiłki w zakresie budowania linków poza oczywistymi taktykami, musimy stworzyć coś, co zasługuje na linki. Chcemy linków tam, gdzie mają sens. To proste.
Wikipedia ma miliony linków, a jednak jestem pewien, że nigdy nie prowadziła żadnej kampanii link buildingowej. To dlatego, że mają ogromną ilość przydatnej treści, która jest linkowana. To są prawdziwe, naturalne linki, które wzbogacają stronę linkującą, dostarczają dodatkowego kontekstu i pełnią rolę prawdziwego tkanki łączącej tego hiperłączonego świata, w którym żyjemy.
Tego rodzaju naturalne linki powinny stanowić trzon twoich wysiłków w zakresie budowania linków. Może to oznaczać, że musisz ponownie przejrzeć treść na swojej stronie i najpierw stworzyć coś wartościowego, ale jeśli uda ci się to osiągnąć, jesteś już w połowie drogi.
Dowolna bezpieczna, skalowalna strategia budowania linków powinna być oparta na tej mentalności.
Podsumowanie:
SEO staje się bardziej zrozumiałe, gdy podzielimy je na cztery główne filary.
- SEO techniczne zapewnia, że wyszukiwarki mogą prawidłowo przeszukiwać i indeksować twoją stronę.
- Optymalizacja elementów na stronie dostarcza pomocnych wskazówek wyszukiwarkom dotyczących istotności i hierarchii.
- Inwestowanie czasu i zasobów w użyteczną treść, która odpowiada na pytania klientów i ugruntowuje twoją ekspertyzę, stanowi podstawę dla osiągania wysokich pozycji.
- Przyjmowanie strategicznego, a jednocześnie autentycznego podejścia do budowania autorytetu poza stroną utwierdza pozycję twojej strony jako zaufanego źródła na temat istotnych kwestii.