magnifying glass 76520 1920

W najnowszych analizach wynika, że źródła cytowane w przeglądach AI od Google obecnie w 99,5% przypadków pokrywają się ze stronami internetowymi znajdującymi się w top 10 organicznych wyników wyszukiwania Google.

Tę informację udostępnił na LinkedIn Mark Traphagen, wiceprezes ds. marketingu produktów i szkoleń w seoClarity, platformie SEO dla przedsiębiorstw. Odkrycie to opiera się na analizie 36 000 słów kluczowych przeprowadzonej przez seoClarity.

Dlaczego to jest ważne? To może być ogromna zmiana. Od początku działania wyszukiwarki Google SGE, która później przekształciła się w AI Overviews, Google często prezentował źródła spoza top 10 wyników organicznych. W efekcie AI Overviews pokazywały niekiedy treści z mniej autorytatywnych i wiarygodnych źródeł.

Po krytyce za prezentowanie niebezpiecznych i błędnych odpowiedzi, Google znacznie ograniczył widoczność AI Overviews i obiecał poprawę. W ciągu ostatnich trzech miesięcy, od oficjalnego uruchomienia AI Overviews, obserwowaliśmy dużą zmienność w prezentowanych wynikach.

Kontekst. Jak duża jest to zmiana? W styczniu źródła pojawiające się w SGE różniły się od top 10 organicznych wyników wyszukiwania Google aż w 93,8% przypadków, według analizy firmy Authoritas. Z tego raportu wynikało, że:

„93,8% linków generowanych przez AI pochodziło z domen spoza czołowych wyników organicznych. Tylko 4,5% URLi generowanych przez AI bezpośrednio pokrywało się z wynikami na pierwszej stronie, a zaledwie 1,6% pochodziło z tej samej domeny, co organiczny wynik, ale z innego URL-a.”

Co to oznacza? Google prawdopodobnie w większym stopniu uwzględnia tradycyjne sygnały rankingowe w swoim modelu Gemini. Jak to ujął Traphagen:

„Optymalizacja AI Overviews to teraz po prostu… optymalizacja pod Google!” „Jednym z najlepszych sposobów, aby zostać wspomnianym w AI Overviews, jest teraz zajmowanie wysokiej pozycji w Google.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *