W 2023 roku byliśmy świadkami wzrostu znaczenia wyszukiwarek napędzanych przez sztuczną inteligencję oraz znaczącej ewolucji wyników wyszukiwania (SERP) z nadejściem Google’s Search Generative Experience oraz Bing Copilot (poprzednio Bing Chat).
Nowy model AI od Google, Gemini, jest ich największym i najbardziej zaawansowanym modelem, zdolnym do rozumienia tekstu, kodu, audio, obrazów i wideo. Oczekujemy, że pełny potencjał Gemini zostanie wykorzystany w wyszukiwarce Google w 2024 roku i specjaliście SEO muszą się do tego dostosować.
Tymczasem Google nadal podkreśla znaczenie jakości i doświadczenia podczas korzystania z modeli sztucznej inteligencji jako kluczowego elementu rankingu i ponownego rankingu. Google wydało w tym roku kilka aktualizacji algorytmu dotyczących jakości treści i doświadczenia na stronie.
Korzystanie z SI do generowania treści jest akceptowalne dla Google, o ile treści są wysoce istotne i oferują wartość. Niemniej jednak, nie należy oczekiwać, że treści tworzone przez SI, będące płytkie i o małej lub żadnej wartości, łatwo zdobędą długoterminową widoczność w wynikach wyszukiwania (SERP).
Strategia oparta na aktualnych tematach i głównym nurcie strony daje obecnie ogromną przewagę. Dodatkowo wzmocnienie technicznego fundamentu platformy w celu poprawy dojścia do treści i doświadczenia jest kluczowe.
Podsumowując: zabezpieczanie cyfrowej obecności pod kątem wyszukiwania SI powinno być głównym priorytetem dla wszystkich marek w 2024 roku.
Dalej postaramy się odkryć siedem kluczowych trendów, które powinny wpłynąć na Twoją strategię w 2024 roku
1. Optymalizacja SERP i wizualna
W Google SGE i SERP bogate wyniki będą nadal ewoluować. Bieżąca optymalizacja SERP będzie miała kluczowe znaczenie, ponieważ spodziewamy się wzrostu wyników bez kliknięć dzięki SGE.
Chcesz uzyskać dostęp do odpowiedzi (lub migawki) wygenerowanej przez sztuczną inteligencję? Publikuj dalej szybko ładujące się strony wypełnione odpowiednią, pomocną, wartościową i unikalną treścią. Niektóre konkretne obszary, którym należy nadać priorytet:
- Filmy empiryczne/informacyjne.
- Historie internetowe.
- Podcasty.
- Webinaria.
- Optymalizacja wizualna .
- Często zadawane pytania/PAA.
2. Pomocna treść i inteligencja treści
W 2024 roku niezbędne będzie posiadanie dobrze przemyślanej strategii dotyczącej treści:
- Zidentyfikuj i wypełnij istotne luki w treściach.
- Analizuj efektywność Twoich materiałów.
- Twórz spersonalizowane treści, dostosowane do intencji użytkowników i ich punktów kontaktu z marką.
- Opracowuj i optymalizuj różnorodne pomocne treści, takie jak tematyczne i informacyjne, lokalne czy wizualne.
- Dąż do prezentowania wysokiego poziomu EEAT (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness), publikując treści stworzone lub zweryfikowane przez ekspertów w danej dziedzinie, lub te, które odzwierciedlają praktyczne doświadczenie.
Pamiętaj, że każde wyszukiwanie wynika z potrzeby lub pragnienia kogoś. Twoje treści powinny pomagać użytkownikom w osiąganiu ich celów lub realizacji zadań. Sposób, w jaki użytkownicy wchodzą w interakcję z Twoimi treściami, jest równie ważny jak ich jakość.
Aby to osiągnąć, Twoja strategia powinna zawierać tworzenie person nabywców i opracowywanie treści dostosowanych do ścieżki zakupowej klienta na każdym etapie interakcji. Badaj swoich klientów i upewnij się, że treść oraz doświadczenie użytkownika (UX) są spójne z przyjętą strategią.
Inteligencja treści – wiedza o tym, jaki rodzaj treści będzie wykonywany na podstawie danych – powinna stać się podstawą tworzenia treści.
Jasne, że kilka generatywnych narzędzi i wtyczek AI może szybko tworzyć treści, ale zazwyczaj nie jest to jasne:
- Jakie typy treści będą dobrze działać.
- Jak humanizować treść.
- Jak prognozować skuteczność strategii contentowej.
Ustanowienie podejścia opartego na danych do pomiaru efektywności treści będzie miało kluczowe znaczenie dla twórców treści.
3. Zaangażowanie i doświadczenie
Interakcje użytkowników i ich zaangażowanie są ważnymi czynnikami kształtującymi wyniki wyszukiwania Google.
Google dąży do nagradzania treści na poziomie eksperckim, które są przekonujące i spełniają potrzeby osób wyszukujących informacje.
Twoim celem w 2024 roku powinno być podniesienie jakości i doświadczeń użytkowników poprzez poprawę jakości treści oraz doświadczenia związanego z Twoimi cyfrowymi aktywami.
4. Doświadczenie personalne
Dyrektor generalny Google, Sundar Pichai, przewiduje, że w ciągu najbliższych 10 lat wyszukiwarka przejdzie znaczącą ewolucję. Wyszukiwanie stanie się bardziej spersonalizowane, aby w głębszy i bardziej znaczący sposób wpływać na użytkowników.
Być może właśnie dlatego 15 listopada Google wprowadziło spersonalizowaną funkcję wyszukiwania, włączając nowy przycisk „Obserwuj”, który ma na celu wyświetlanie użytkownikom większej ilości informacji na tematy, które ich interesują, bezpośrednio w wynikach wyszukiwania.
Jako marka, powinieneś również zapewnić swoim klientom spersonalizowane doświadczenia, oparte na ich tożsamości, zainteresowaniach i pochodzeniu.
Oznacza to konieczność ściślejszej integracji z systemami CDP (Customer Data Platform – platforma danych klienta) i CRM (Customer Relationship Management – zarządzanie relacjami z klientami), aby zapewnić indywidualizowaną obsługę.
Czyste dane, segmentacja odbiorców oraz kampanie marketingowe oparte na danych, mające na celu personalizację doświadczeń klienta, będą kluczowymi strategiami, które pozwolą odnieść sukces w 2024 roku.
5. Podejście wielokanałowe
Skorzystaj ze wszystkich możliwości dotyczących nieruchomości SERP, które staną się coraz bardziej konkurencyjne, z ograniczonymi zasobami w przypadku ofert organicznych. Oznacza to optymalizację podróży klienta w różnych kanałach i typach treści:
- Filmy.
- Obrazy.
- Często zadawane pytania.
- PAA.
- Aktualności.
- Webinaria.
Bądź wszędzie. Bądź konsekwentny.
6. Lokalne działania muszę być bardziej lokalne
Jeśli Twoja marka jest obecna lokalnie, dodaj lokalne doświadczenia, aby budować wiedzę, zaangażowanie i ruch. W przypadku treści opartych na miejscu docelowym pomyśl:
- Lokalne posty.
- Zdjęcia lokalne.
- Filmy.
- Historie/opowieści lokalne.
Samo zarządzanie ogłoszeniami nie wystarczy. Musisz zoptymalizować całą podróż lokalnego konsumenta – od strony docelowej po interakcje z odbiorcami we wszystkich kanałach.
7. Wzmianki o marce i oceny społeczne
Wiedza o tym, że Large Language Models (LLM) są szkolone na podstawie różnorodnych źródeł w celu kompilowania wyników, jest kluczowa dla opracowywania skutecznych strategii marketingowych.
Oto jak możesz to wykorzystać:
- Analizuj pytania i tematy, na które szukają odpowiedzi Twoi klienci: Skoncentruj się na zrozumieniu, jakie konkretnie informacje są poszukiwane przez Twoją grupę docelową. Wykorzystaj narzędzia analityczne i feedback klientów, aby poznać ich najczęstsze zapytania i potrzeby.
- Zbadaj, gdzie klienci uzyskują informacje: Zidentyfikuj platformy, na których Twoi klienci najczęściej szukają informacji, czy to wyszukiwarki internetowe, media społecznościowe, fora internetowe czy blogi branżowe.
- Twórz ukierunkowane strategie: Opracuj strategie treści skoncentrowane na dostarczaniu odpowiedzi na te konkretne pytania i tematy. Upewnij się, że Twoje treści są odpowiednio zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek i dostępne tam, gdzie Twoi klienci najczęściej szukają informacji.
- Pozyskaj wzmianki i cytaty od szanowanych źródeł: Zbuduj relacje z wpływowymi osobami i instytucjami w Twojej branży. Dąż do tego, aby Twoja marka była wspominana i cytowana przez szanowane źródła i wpływowe osoby, zwłaszcza te z dużą liczbą obserwujących w mediach społecznościowych. Możesz to osiągnąć poprzez współpracę, wspólne inicjatywy, udzielanie wywiadów czy pisanie artykułów gościnnych.
Pamiętaj, że wiarygodność i autorytet Twojej marki w oczach wyszukiwarek oraz użytkowników wzrasta, gdy jest ona wspierana przez renomowane źródła i wpływowe osoby.
grafika Local 3.0 pochodzi z serwisu: searchengineland.com
Czytam, tworze i pisze ostatnio o seo w 2024 roku, ciekawy temat i dobry artykuł! Rok 2024 zapowiada się ciekawie dla seo. Google’s Gemini i Bing Copilot zmieniają grę, a strategia oparta na treściach wysokiej jakości staje się kluczowa. Optymalizacja SERP, spersonalizowane doświadczenia, i moc lokalnych działań – to must-have. 🙂