Czym jest plan SEO? To nic innego jak strategia obejmująca badanie, dokumentowanie, tworzenie, optymalizację i promocję treści, dzięki którym Twoja strona będzie lepiej widoczna w wyszukiwarkach. To z kolei przełoży się na większą liczbę odwiedzających i potencjalnych klientów.
Plan, który Ci przedstawię, jest bardzo prosty i przeznaczony dla każdego. Pomoże Ci zacząć swoją przygodę z SEO.
Oto 6 kroków, które Cię przez to przeprowadzą:
- Krok 1: Stwórz listę powiązanych słów kluczowych
- Krok 2: Analiza intencji wyszukiwania
- Krok 3: Strategia
- Krok 4: Tworzenie treści
- Krok 5: Optymalizacja
- Krok 6: Promocja
Krok 1: Stwórz listę powiązanych słów kluczowych
Pierwszy cel to zidentyfikowanie słów kluczowych powiązanych z Twoją stroną, produktem, usługą lub treścią, którą chcesz optymalizować. Wszystkie słowa powinny być tematycznie powiązane.
Następnie uporządkuj je w logiczną całość. Możesz to zrobić na kilka sposobów:
- Burza mózgów: Porozmawiaj o tym ze swoim zespołem. Zanotujcie wszystkie słowa kluczowe, które przyjdą wam do głowy. Szczególnie wartościowe mogą być pomysły osób mających bezpośredni kontakt z klientami.
- Autouzupełnianie Google: Wpisz wybrane słowo kluczowe w wyszukiwarkę i zwróć uwagę na podpowiedzi pojawiające się w rozwijalnym menu. To świetny sposób na znalezienie powiązanych fraz.
- Konsola Google Search Console: Jeśli masz już stronę internetową, sprawdź, na jakie słowa kluczowe obecnie się wyświetla. Możesz je odfiltrować, by zobaczyć te powiązane z konkretną podstroną.
- Narzędzia SEO: Istnieje wiele narzędzi SEO, które pomogą Ci rozbudować listę słów kluczowych i sprawdzić ich miesięczny wolumen wyszukiwań oraz trudność pozycjonowania. Na początek możesz skorzystać z narzędzia Keyword Planner w Google Ads.
Do wykonania:
- Zanotuj swoje pomysły na słowa kluczowe w przygotowanym wcześniej szablonie planu SEO.
- Staraj się znaleźć od 5 do 10 powiązanych słów kluczowych – od krótszych i bardziej szczegółowych, po dłuższe tzw. „frazy long tail”.
- Umieść je w arkuszu kalkulacyjnym wraz z miesięcznym wolumenem wyszukiwań i szacunkową trudnością pozycjonowania (np. na podstawie trudności w kampaniach PPC).
Pamiętaj: Jeśli znajdziesz słowo kluczowe wykraczające poza tematykę aktualnego planu (np. „najlepsza sztuczna trawa dla psów”), utwórz dla niego osobny plan SEO.
Krok 2: Analiza intencji wyszukiwania
Kiedy widzisz słowo kluczowe i towarzyszące mu statystyki, łatwo możesz dać się ponieść i od razu ruszyć do działania. Ale zanim to zrobisz, warto sięgnąć głębiej i lepiej zrozumieć intencję wyszukiwania. Dzięki temu lepiej dopasujesz swoją strategię.
Po pierwsze, musisz ustalić intencję wyszukiwania, czyli to, czego użytkownicy tak naprawdę szukają wpisując daną frazę. Google już przeprowadził ten eksperyment, dopasowując wyniki wyszukiwania do zapytań internautów.
- Zadaj sobie pytania:
- Czy zwracane wyniki są pomocne i informacyjne?
- Czy raczej zawierają oferty handlowe (produkty i usługi)?
- Analiza wyników pomoże Ci zrozumieć oczekiwania użytkowników.
Następnie zwróć uwagę na rodzaj zwracanych treści:
- Strony internetowe
- Wideo
- Obrazy
- Fragmenty informacyjne
- Wiadomości
- Firmy lokalne
- Często Zadawane Pytania (FAQ)
Zauważysz, że czasami większość wyników będzie w konkretnym formacie (np. na szczycie strony będą same filmy). Innym razem różnorodność typów treści będzie sygnalizować, że użytkownicy poszukujący odpowiedzi na to samo pytanie, mogą mieć różne preferencje.
Na przykład, ostatnio musiałem samodzielnie naprawić zepsuty przycisk w suszarce bębnowej. Kiedy szukałem rozwiązania, w wynikach wyszukiwania znalazłem prawie same filmy. Dzięki nim mogłem krok po kroku naprawić przycisk (co było dla mnie wielkim zwycięstwem, bo nie jestem typem majsterkowicza).
Szczegóły są ważne
Analizując intencję wyszukiwania, zwróć uwagę na szczegóły. Nie wystarczy powiedzieć, że wyniki to artykuły informacyjne. Trzeba sięgnąć głębiej.
- Na co zwrócić uwagę w wynikach wyszukiwania?
- Do jakiego rodzaju treści należą? (artykuły blogowe, wideo itp.)
- Czym się wyróżniają? Czym są do siebie podobne? Do czego linkują i na co się powołują?
- Czy widzisz jakieś luki lub możliwości dla siebie?
Do wykonania:
- W swoim szablonie planu SEO zrób notatki dotyczące:
- Intencji wyszukiwania (informacyjna czy komercyjna)
- Rodzajów treści (filmy, blogi itp.)
- Szczegółów:
- Artykuły w formie list
- Krótkie porady z możliwością natychmiastowego zastosowania
- Maksymalnie 10 porad.
Krok 3: Strategia
Częstym błędem w SEO jest tworzenie kolejnej kopii tego, co już istnieje w sieci. Kiedyś taka strategia mogła działać w pewnym stopniu, ale dziś możesz osiągnąć znacznie lepsze rezultaty.
Sekret tkwi w dokładnej analizie istniejących wyników wyszukiwania i przeprowadzeniu analizy SEO SWOT (analiza mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń). Następnie powinieneś określić, w jaki sposób możesz je ulepszyć.
Powszechne przekonanie mówi, że Twoja treść powinna być po prostu inna lub lepsza. To prawda, ale warto je doprecyzować.
- Jeśli Twoim celem jest być lepszym: postaraj się dodać coś nowego i unikalnego, co sprawi, że Twoja treść będzie bardziej wartościowa od istniejących.
- Jeśli chcesz konkurować z liderami rynku: musisz stworzyć coś zdecydowanie lepszego od tego, co już jest dostępne.
Często łatwiejszą i skuteczniejszą strategią jest wyróżnienie się. Jeśli Twoja konkurencja tworzy bardzo podobne treści, możesz się od niej odróżnić i jednocześnie wykorzystać część jej popularności.
Warto też sprawdzić, do jakich treści konkurencja umieszcza linki. Mogą to być statystyki, poradniki, listy kontrolne, badania, dane – cokolwiek, ale zazwyczaj będzie można zauważyć pewien schemat.
Masz tutaj dwa zadania. Po pierwsze, musisz zrozumieć cechy wspólne istniejących treści, aby się od nich odróżnić. Po drugie, powinieneś sprawdzić, do czego linkują konkurencyjne treści – możesz spróbować stworzyć podobne elementy, co pomoże Ci w promocji Twojego artykułu.
W poprzednim artykule omówiłem różne strategie SEO, które pomogą Ci tworzyć unikalne i pomocne treści, dzięki którym zostawisz konkurencję w tyle.
Do wykonania:
- W swoim szablonie planu SEO zrób notatki dotyczące:
- Luk i możliwości.
- Tego, do czego linkują inni.
- Strategia SEO:
- Oryginalne badania.
- Nowe statystyki.
- Listy kontrolne, arkusze kalkulacyjne lub elementy umożliwiające natychmiastowe działanie.
Krok 4: Tworzenie treści
Na tym etapie powinieneś już:
- Wiedzieć, co oferuje konkurencja.
- Mieć strategię na stworzenie czegoś nowego, innego lub lepszego.
Teraz wystarczy tylko to stworzyć, a efekty przyjdą same.
Szczegóły będą się różnić w zależności od branży. Jeśli jesteś lokalnym hydraulikiem, może to być po prostu galeria ostatnich prac, historie realizacji lub referencje.
Jeśli natomiast celujesz w bardzo konkurencyjne słowo kluczowe, być może będziesz musiał dostarczyć coś unikalnego, co może wymagać przeprowadzenia badań lub dodatkowych analiz.
Koncepcja „czegoś innego i lepszego” będzie się zmieniać w zależności od słowa kluczowego i lokalizacji. Nie możesz jednak tutaj oszczędzać, bo w takim razie SEO nie jest dla Ciebie odpowiednią grą.
Do wykonania:
- W swoim szablonie planu SEO zrób notatki dotyczące:
- Dokumentacji tego, co będziesz tworzyć.
- Stworzenia krótkiego szkicu treści (punkty wypunktowane wystarczą).
- Szczegółów dotyczących wszelkich potrzebnych obrazów, filmów lub innych zasobów.
Krok 5: Optymalizacja
Na tym etapie powinieneś zanotować wszystkie elementy na stronie, które będziesz optymalizować zgodnie ze swoim planem, a następnie odhaczyć je z listy.
Optymalizacja on-page
To nic trudnego, ale dzięki liście kontrolnej upewnisz się, że uwzględnisz wszystkie ważne elementy.
- Tytuł strony
- Nagłówki
- Nazwy plików i tekst alternatywny
- Słowa kluczowe w pierwszym akapicie
- Słowa kluczowe w treści
Optymalizacja on-page będzie się różnić w zależności od tematu i formatu artykułu. Chociaż jest ważna, traktuj ją raczej jako wisienkę na torcie, a nie siłę napędową. Twoja optymalizacja powinna być prawie niewidoczna dla standardowego czytelnika!
Do wykonania:
- W swoim szablonie planu SEO zrób notatki dotyczące:
- Stworzenia listy wszystkich zoptymalizowanych elementów on-page.
- Szczegółów dotyczących tego, ile razy użyjesz słów kluczowych.
- Wypisania wszystkich artykułów, do których możesz linkować swoją nową treść.
Krok 6: Promocja
Aby Twoja treść odniosła sukces, musisz ją wypromować. Ważne są media społecznościowe, a także działania SEO i PPC, ale żeby Twoje treści wysoko się pozycjonowały w wynikach organicznych wyszukiwania, kluczowe jest pozyskiwanie linków.
Istnieją dwa główne rodzaje linków, które należy wziąć pod uwagę:
- Linki wewnętrzne: Przejrzyj swoją stronę i wypisz wszystkie miejsca, w których możesz umieścić wewnętrzny link z odpowiednim tekstem kotwicowym prowadzący do Twojego nowego wpisu na blogu. Systemy CMS, takie jak WordPress, domyślnie wykonują część tej pracy, ale warto samodzielnie stworzyć listę wszystkich odpowiednich treści na Twojej stronie, do których możesz linkować (promować) swoją nową publikację.
- Linki zewnętrzne: Dobre linki zewnętrzne, nie te, które można kupić za grosze od sprzedawców linków, ale prawdziwe linki od prawdziwych blogerów, nadal mają kluczowe znaczenie, szczególnie dla bardzo konkurencyjnych słów kluczowych. Nie musimy tego komplikować. Linki pomagają Google zrozumieć, że Twoja treść jest wartościowa!
Właśnie tutaj znaczenie strategii i ogólnego planowania nabiera pełnego wymiaru. Ludzie nie linkują po prostu do czegokolwiek bez powodu.
Musisz zaoferować coś nowego, co w idealnym przypadku doda wartości artykułom innych osób (w tej branży dużą rolę odgrywają statystyki), aby zechcieli zacytować Twoją pracę i umieścić do niej link.
Istnieją dwie przydatne strategie:
- Wyszukiwanie w Google: Po prostu wpisz w wyszukiwarkę Google słowa kluczowe, na które chcesz się pozycjonować, i znajdź inne artykuły, do których Twój artykuł (lub jego część, np. statystyka) mógłby dodać wartość. Następnie możesz skontaktować się z właścicielami tych witryn za pomocą formularza kontaktowego, ich e-maila lub LinkedIna (często jest to łatwiejsze) i spróbować zbudować z nimi relację, która zaowocuje linkiem. Zawsze staram się dodać trochę wartości i zaoferować jakiś unikalny komentarz, dodatkową analizę itp., aby ułatwić im pracę. Będziesz mieć więcej udanych prób niż porażek.
- Inżynieria wsteczna: Każde narzędzie SEO pozwala zobaczyć, kto linkuje do dowolnej wysokopozycjonowanej treści. Korzystając z takiego narzędzia, możesz uzyskać listę domen linkujących. Następnie, podobnie jak w przypadku wyszukiwania, możesz stworzyć ofertę i skontaktować się z właścicielami witryn.
Punkt zwrotny w budowaniu linków
Celem jest ręczne doprowadzenie artykułu do pozycji, w której będzie się wystarczająco dobrze prezentował aby generować linki automatycznie. Pamiętaj, aby osiągnąć ten cel, Twoja treść musi zawierać elementy, które naturalnie zachęcają do linkowania, np. statystyki.
Jeśli chcesz uzyskać kompleksowy przegląd współczesnego budowania linków, polecam przeczytać „Modern link building starter guide” autorstwa Kevina Rowe, współpracownika Search Engine Land.
Do wykonania:
- W swoim szablonie planu SEO zrób notatki dotyczące:
- Wypisania wszystkich artykułów i stron na swojej stronie, do których możesz linkować swoją nową treść.
- Zidentyfikowania listy zewnętrznych witryn do działań outreachowych.
Pomiar Twoich wyników
Na koniec musisz zmierzyć swoje wyniki. Oprócz samego planowania SEO, upewnij się również, że określisz swoje cele SEO (najlepiej zgodnie z metodą SMART) i ustalisz listę pomiarów SEO lub KPI, aby Twoje wyniki odpowiadały rzeczywistym rezultatom biznesowym.
Brak planu to planowanie porażki
SEO może być złożonym tematem. Nawet SEO dla pojedynczej strony może być bardzo obszerne. Aby odnieść sukces, tak jak każdy profesjonalista, potrzebujesz planu.
To podejście odchodzi od wszystkich technicznych aspektów SEO. Upraszcza ono planowanie pojedynczego artykułu, dzięki czemu możesz omówić strategię i realizację wysokopozycjonowanego artykułu w konkurencyjnej niszy.
Inne pomocne artykuły do tworzenia lepszych treści:
Poradnik: Jak stworzyć unikalną strategię SEO?
10 dobrych praktyk linkowania wewnętrznego
Jak stosować nagłowi H1-H6 w seo?
Idealna strona produktowa – poradnik SEO